Under rubriken musiklyssning kan du läsa hur vi lyssnar och reflekterar över musikstycken.
När vi mer specifikt pratar om hur musik kan påverka människors känslor och tankar brukar jag börja med att visa detta klipp med och utan musik.
Vi pratar om hur musiken ska låta för att skapa spänning. De får gissa hur de tror att musiken kommer att vara. Ibland spelar jag också klippet med Benny Hill-musiken när ödlan springer. Då tänker man plötsligt mer på att den springer roligt.
Sen tittar vi på detta klipp som visar hur musiken påverkar oss till att tolka samma scen på olika sätt med hjälp av soundtrack från andra filmer.
På nästa lektion pratar vi om korta och catchiga musiksnuttar som fastnar i minnet. Jag börjar med att fråga om de känner igen dessa.
Vi funderar på vilka melodier som mer är skrivna för att fastna i människors huvuden och kommer in på reklammusik och jinglar. Eleverna får noter på ett par kända reklamjinglar och ska lista ut vilka det är, något jag håller hemligt här…
Nästa steg är att de ska skriva egna jinglar till egenpåhittade produkt!