För trean:
I trean går vi väldigt ytligt igenom symfoniorkesterns instrument i samband med att vi skapar och dirigerar ljudmiljöer.
Vi tittar på denna film från SLI och sen får barnen instrumenten i läxa.
För sexan:
Vi går inte in så djupt i konstmusikens historia, jag nämner epokerna renässansen, barocken, wienklassicismen, romantiken och modernismen samt någon kompositör från varje epok. Här finns en hemsida för den som vill veta mer. Det som är betygsgrundande är:
- provet på instrumentens namn, de instrument man ska kunna finns i häftet Instrumentkännedom
- muntliga och skriftliga kommentarer till den musik vi lyssnar på. Det är bra om du kan använda många musikord och beskriva känslan i musiken på ett utförligt sätt
- hur du spelar ”I bergakungens sal” på piano
Här finns en länk till Stockholms konserthus. Där finns filmer som presenterar symfoniorkesterns instrument.
Här är en länk till sagan Peter och vargen uppläst av Mark Levengood. Den lyssnar vi på i trean för att lära oss att känna igen några av symfoniorkesterns instrument.
Här presenteras instrumenten från Peter och vargen ett och ett.
Exempel på musik från de olika epokerna:
Renässansen: Missa Brevis av Palestrina
Barocken: Air av Johann Sebastian Bach
Wienklassicismen: Papageno/Papagena ur Operan Trollflöjten av Wolfgang Amadeus Mozart.
Romantiken: I bergakungens sal av Edward Grieg
Modernismen: Våroffer av Igor Stravinskij
Här är några exempel på modern musik som har inkorporerat klassisk musik i sina låtar:
I Can av Nas…
innehåller Beethovens Für Elise från romantiken.
Like you av Kelis…
innehåller Nattens drottnings aria från operan Trollflöjten av Mozart. Från Wienklassicismen.
Dangerous posse av Three 6 Mafia…
innehåller Orffs Carmina Burana från Modernismen.
Coolios C U when U get there…
innehåller Pachebels kanon i D-dur från barocken.
Sadness av Enigma…
innehåller medeltida gregoriansk sång.