Lektion 1:
Denna lektion är på temat SYV, studie- och yrkesvägledning. Du bör ha SLI-inlogg för att göra lektionen, men det är inte nödvändigt.
1:Börja med att fråga om eleverna vet vilka yrken man kan ha om man pluggar vidare och börjar jobba inom ämnet musik. Skriv upp alla förslag på tavlan.
2: Visa listan nedan på projektorn. Kolla om ni missat några yrken. Titta på de filmer ni hinner eller som eleverna önskar. Fråga vilka yrken de tycker verkar intressanta för dem.
Till exempel:
- Sångare – operasångare, musikalartist eller soloartist inom populärmusik. Eller som här, att sjunga på högtider och ceremonier: https://youtu.be/PTmHnS6eS5I
- Rappare
- Bandmedlem – om du har ett band som är så populärt att du kan leva på det. Du tjänar pengar på att folk kommer på konserter och köper din musik
- Dansbandsmedlem – spelar när folk dansar på logdanser och liknande https://youtu.be/LSMCFuT_4dA
- Kompositör/låtskrivare – skriver låtar till sig själv eller andra musiker https://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=17&article=U105474-02 (första personen i filmen)
- Kompositör av dataspelsmusik https://youtu.be/Ms-tPIf7wQg
- Kompositör av reklammusik och jinglar https://youtu.be/FVX4avRBoF8 från 2:50
- Kompositör av filmmusik https://youtu.be/9elQZpAl55M
- Körledare – Leder körer där medlemmarna betalar för att vara med
- Kantor – jobbar i kyrkan med att spela på gudstjänster och leda körer med barn och vuxna
- Organist – jobbar också i kyrkan, men är superproffs på orgel och piano
- Ljudingenjör – skapa ljud till teknisk utrustning; knappljud till telefoner, låsljud till bilar mm. Eller som här, ljud till elbilar för att man ska höra när de kommer: https://youtu.be/nY2wB_PCEm8
- Musikproducent – man ansvarar för musikinspelnigar, praktiskt och konstnärligt. En del skapar även musik av loopar och elektroniska instrument https://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=17&article=SP1009
- Jobba i musikaffär med att sälja och reparera instrument, då måste du själv kunna använda, prova och visa instrumenten
- Musiklärare i grundskola, gymnasium och universitet
- Instrumentallärare – privat eller i kulturskola
- Sångpedagog som jobbar med att lära folk att sjunga bättre och ta hand om sin röst, tex de som jobbar som sångare. Här ser vi en sångpedagog som jobbar för Idol på Tv4: https://youtu.be/B2jEcYcrpMk
- Spela i symfoniorkester – man jobbar med att spela ett instrument, ha fast anställning i en symfoniorkester, öva och ha konserter. https://www.konserthuset.se/play/orkesterns-instrument-pianot/
- Frilansande musiker på ett instrument, tex trummis, gitarrist, spela i olika musikframträdanden.
- Youtuber – man kan ha en egen youtube-kanal där man spelar och sjunger
- Musikterapeut – man kan med hjälp av musik hjälpa barn med inlärningssvårigheter, autism eller beteendestörningar, vuxna med depression eller trauma och ångest, och äldre vuxna med Parkinsons sjukdom eller demens
- Musikkritiker – man skriver i tidningar om hur bra en konsert eller en skiva har varit
- Koreograf – för att hitta på danser måste man ha förståelse för musikens uppbyggnad, indelning i takter mm
- Musikalregissör – leda musikteater
- Dirigent – Bestämma musiken för en symfoniorkester och leda den. Här får en pojke prova att leda Kungliga filharmonikerna https://youtu.be/ffCHEcPjcY8
- Kapellmästare – leder en mindre orkester som spelar tex populärmusik och musikal. Kan till exempel jobba på TV och leda orkestrar i TV-program.
- Förskollärare – att kunna sjunga och spela med barnen i rätt tonläge
- DJ – en person som skapar beats och/eller spelar musik på dansgolvet på ett uteställe Här är reklam för en DJ-kurs: https://youtu.be/3uowaAjG8_w
- Pianostämmare – har man ett akustiskt piano måste man då och då ta hem en person som stämmer det
- Ljudtekniker – sköter tekniken på inspelning och konserter.
- Skivbolagsägare – man hjälper musiker att ge ut och sälja sin musik. Man bestämmer vilken musik de ska få ge ut och försöker förutsäga vad som kommer att sälja bra
- Forskare inom musik
- Trubadur – man kommer till fester och uteställen och sjunger och spelar själv, oftast gitarr. Många har det som extrajobb.
- Ljuddesigner – jobbar med att ljudsätta föreställningar och blandar musikskapande med att skapa och uppfinna ljud. Man kan också jobba med att ljudsätta gallerior, affärer eller andra kommersiella miljöer. https://youtu.be/ftL2BccvY0M
- Studiomusiker – en person som spelar instrument åt en sångare eller ett band, som vill ha extra instrument på inspelningen av sina låtar. Då kan man till exempel gå denna utbildning: https://youtu.be/-xC6PUFlGSc
- Instrumentmakare – bygger instrument för hand och måste då förstås kunna spela på dem. Här har en gitarrmakaren och en skräckfilmsmusik-kompositör byggt ett instrument för att göra så otäcka ljud som möjligt. https://youtu.be/1lTYPvArbGo
Lektion 2:
Förberedelse: Skriv ut uppgiften nedan i dubbelt så många exemplar som antal elever. musiklyssning
1: Berätta att ni ska lyssna på två olika musikstycken och sedan ska eleverna beskriva hur de eventuellt påverkades av musiken. Dela först ut papperet.
2: Prata om orden och försök förklara dem så gott det går. Det är inte det viktigaste att de förstår alla ord. Jag kommer att jobba mer med det (eller så har vi redan gjort det) och det är viktigare att ni hinner lyssna.
3: Sedan lyssnar ni på denna låt (De ska inte se filmen, bara lyssna) och under tiden de lyssnar får de ringa in de ord de tycker passar eller skriva dit egna. Det ska inte vara något prat under tiden låten spelas. Efter låten får de svara på frågorna på baksidan och då gärna använda de ord de skrivit upp.
4: Gör detsamma med denna låt om ni hinner.
Lektion 3:
1: Berätta att lektionen ska handla om olika musikstilar och att ni ska börja med att se en film om hur den moderna musiken har utvecklats här i västvärlden.
2: Se filmen om populärmusikens historia:
4: Fråga om de kände igen något och om det är någon som lyssnar på någon av de äldre musikstilarna. Berätta om vad du själv gillar för musik.
5: Titta sedan på denna hemsida som är en karta av en massa musikgenres. Den har inte någon tydlig ordning, men det är mer elektroniskt uppåt, mer akustiskt neråt och mjukare till vänster.
Utforska kartan, kolla om ni känner igen några genres. Låt eleverna önska vilka genres de vill testa att lyssna på. Det kan få vara rätt flummigt.
Lektion 4:
Denna lektion innehåller enklare spel på boomwhackers, klangboxar och tamburin/bjällra. Du behöver en boomwhacker av varje av tonerna B, C, D och E. Likaså klangboxar med en ton av varje. Även två tamburiner. Är du eller eleverna ovana att spela rekommenderar jag att hoppa över tamburinerna och kanske ha fler uppsättningar av klangbox. Lektionen går också att göra utan att spela, då kan man lägga tiden på att översätta texten och bara sjunga den.
1: Börja med att titta på den här:
2:Berätta att originalet skrevs av sonen till en amerikansk kolgruvearbetare 1946. Den handlar om hur kolgruvearbetare brukade få betalt i presentkort i stället för pengar. De gick bara att använda i företagets egna affär (company store). Där kunde men handla på kredit och eftersom arbetarna tjänade lite blev de lätt satta i skuld. (Another day older and deeper in debt, som låtskrivarens pappa brukade säga.) Detta pågick tills arbetarna bildade fackföreningar och kämpade tills de fick betalt i pengar. Versionen vi hörde är den som har varit mest populär genom tiderna och är från 1955. Den har spelats in av ungefär hundra olika artister, bland annat Johny Cash som vi ska titta på här:
3:
4: Läs texten en rad i taget och låt eleverna läsa efter: (Denna text är lite annorlunda än originalet men stämmer med den som de ska sjunga.)
A poor man’s made outta muscle and blood
Muscle and blood and skin and bones
A mind that’s weak and a back that is strong
Another day older and deeper in debt
Saint Peter don’t you call me ‘cause I can’t go
I owe my soul to the company store
I picked up my pick axe and I walked to the mine
I loaded sixteen tons of number nine coal
And the straw boss said ”Well, a-bless my soul”
Another day older and deeper in debt
Saint Peter don’t you call me ‘cause I can’t go
I owe my soul to the company store
5: Titta på denna video och sjung med den som vill:
6: Prova sedan att spela. Sju barn i taget kan spela, fyra på boomwhackers med varsin ton, en på klangboxar (spelar alla toner) och två på tamburin/bjällra. Resten sjunger. Turas om, alla hinner ju inte spela allt, men kanske hinner alla spela något. Filma gärna och skicka till musikläraren.
Min opoetiska översättning om det behövs:
Muskler och blod och hud och ben
Ett svagt sinne och en stark rygg
Sankte Pär, kalla inte på mig, för jag kan inte komma
Jag har pantsatt min själ i företagsbutiken
Jag lastade sexton ton kol från gruva nummer nio
Och underchefen sa ”Det var som 17!”
Sankte Pär, kalla inte på mig, jag kan inte komma
Jag har pantsatt min själ i företagsbutiken
Musikens funktioner i Covid-19-tider. Hur människor använde musiken under pandemin av coronavirus.
Förberedelse: skriv ut detta arbetsblad.
Arbetsblad Musikens funktioner i Covid
1: Berätta att musik är viktigt för människor och finns i alla länder och kulturer världen över. Det finns många sätt att ta hjälp av musik i svåra tider, denna lektion ska vi ta Corona-epidemin som exempel.
Berätta att du har valt att dela in några låtar i fyra kategorier:
- Musik som är rolig och/eller svängig och kan hjälpa oss att skratta åt det vi är rädda för eller tycker är jobbigt.
- Musik som man sjunger och spelar tillsammans fast man är långt ifrån varandra, för att känna samhörighet.
- Musik som uttrycker hur man känner, om man är rädd eller frustrerad, eller vill peppa sig till att tänka positivt.
- Att sprida information och tala om vad alla ska göra för att inte sprida smittan.
2: Dela ut arbetsbladet.
3: Titta på dessa videos och låt eleverna ringa in vilken kategori de tillhör.
4: Diskutera vilka kategorier de valt. Kanske de tycker att några låtar kan höra hemma i flera kategorier.
Om ni har mer tid:
5: Diskutera dessa frågor:
Vilken låt gillade du mest och varför?
Var det någon låt du tycker var extra bra på att få fram sitt budskap?
Vilken?
Varför?
Var det någon låt du tycker var dålig på att få fram sitt budskap?
Vilken?
Varför?